Blog
Kto jest zobowiązany do prowadzenia KPiR?
KPiR jest najprostszym sposobem księgowania przychodów i rozchodów, wybieranym przez większość przedsiębiorców. Na jej podstawie przedsiębiorca określa dochód podlegający opodatkowaniu, a także wysokość opodatkowania za dany rok podatkowy wraz z podstawą opodatkowania.
Jakie podatki musi płacić przedsiębiorca w Polsce?
Prowadzenie firmy jest niezwykle trudnym i wymagającym obowiązkiem, który wiąże się nie tylko z koniecznością dopełnienia licznych formalności czy zarządzania zasobami ludzkimi, ale także uiszczaniem opłat – często w formie wskazanych przez prawo podatków. Z tego względu przedsiębiorca jest zobowiązany do dokładnego ewidencjonowania wszystkich obrotów prowadzonej działalności, które następnie stanowią podstawę do wyliczenia i regulowania należnych państwu świadczeń. W poniższym tekście wyjaśnimy, jakie podatki musi płacić przedsiębiorca w Polsce.
Co można odliczyć od podatku, prowadząc działalność gospodarczą?
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma obowiązkami księgowymi. Bez pomocy biura księgowego może być ciężko, zwłaszcza na początku swojej przygody z biznesem. Posiadając własną działalność, możesz skorzystać z ulgi podatkowej dla przedsiębiorców, dzięki czemu zmniejszysz swoje podatki. Dowiedz się, które z odliczeń Ci przysługują.
Zasady ogólne, a podatek liniowy - co warto wiedzieć?
Wiele firm staje przed wyborem, na jakich zasadach się rozliczać. Prawo daje możliwość wyboru (pod pewnymi warunkami) między rozliczeniem za pomocą skali podatkowej (czyli na zasadach ogólnych), podatkiem liniowym, kartą podatkową lub ryczałtem.
Co to jest pełna księgowość?
Przedsiębiorcy zobowiązani są do prowadzenia ewidencji księgowej zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami. Wybór systemu księgowości zależy m.in. od wysokości osiąganych przychodów. Pełna księgowość, czyli prowadzenie ksiąg rachunkowych to dość skomplikowane zadanie, bo konieczne jest ewidencjonowanie wszystkich dokonywanych przez przedsiębiorstwo operacji finansowych. Wyjaśniamy, czym jest pełna księgowość.
Zasadnicze różnice między księgowością pełną a uproszczoną
Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest rozliczanie podatków oraz prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z prawnymi wymogami formalnymi. Większość właścicieli firm specjalnie w tym celu zatrudnia księgowych, którzy zajmują się prowadzeniem dokumentacji, przygotowywaniem faktur czy zliczaniem wydatków firmowych. Do ich głównych zadań należy również prowadzenie rozliczeń z urzędem skarbowym. Przedsiębiorcy mogą korzystać z księgowości pełnej lub uproszczonej. To, którą formę wybiorą, zależy jednak od wielu czynników. Niektórzy tę decyzję podejmują dobrowolnie, a inni są co do niej zobowiązani na podstawie obowiązujących przepisów.
Co wchodzi w skład środków trwałych firmy?
Prowadząc firmę, jej właściciel musi wykazać się wiedzą i dobrą organizacją pracy na wielu płaszczyznach. Niedopatrzenia lub pominięcia dotyczące niektórych regulacji mogą przynieść przedsiębiorcy straty, natomiast poświęcenie czasu na przestudiowanie kruczków prawnych owocuje zyskami. Przepisy obejmujące zagadnienia finansowe zmieniają się jednak bardzo dynamicznie, a nadążanie za nimi nie należy do najłatwiejszych zadań. Szczególnie zawiłe mogą wydawać się normy dotyczące kwestii majątkowych przedsiębiorstwa. Jednym z zagadnień, którego nie da się pominąć prowadząc firmę – zwłaszcza na początku działalności – są środki trwałe.
Jak prowadzić księgowość na B2B?
B2B to system współpracy między dwoma firmami oparty na wcześniej zawartej między nimi umowie cywilnoprawnej. Zarówno biuro księgowe może podpisywać ze swoimi klientami umowy tego rodzaju, jak i każda inna firma świadcząca usługi dla podmiotów gospodarczych może wykorzystywać system B2B w swojej działalności. Jak wygląda rozliczanie dokumentów księgowych w takiej formie współpracy?