Co trzeba wiedzieć o mikrorachunku?

Mikrorachunek to indywidualny rachunek podatkowy, na który przedsiębiorca zobowiązany jest odprowadzać podatek PIT, CIT i VAT. To rozwiązanie, które wprowadzono od 1 stycznia 2020 roku. Wcześniej przedsiębiorcy musieli korzystać z kilku różnych rachunków urzędów skarbowych, co często prowadziło do pomyłek i znacznie utrudniało prowadzenie własnej firmy. Co warto wiedzieć o mikrorachunku? Skąd jego numer mają wziąć osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z prowadzeniem działalności gospodarczej? Sprawdźmy!

 

Jak sprawdzić numer swojego mikrorachunku?

Numer swojego mikrorachunku można sprawdzić w Urzędzie Skarbowym lub online – na stronie Ministerstwa Finansów (tzw. Generator mikrorachunku podatkowego). Numer mikrorachunku generowany jest na podstawie numeru PESEL (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej i niebędące czynnymi płatnikami VAT) lub numeru NIP (osoby prowadzące działalność gospodarczą, będące podatnikami VAT, oraz płatnicy podatków i składek na ubezpieczenie społeczne/zdrowotne). Nasze biuro rachunkowe oferuje pomoc przy zakładaniu działalności, pomagamy więc też ustalić przyszłemu przedsiębiorcy numer jego mikrorachunku.

Mikrorachunek składa się z 26 znaków. Dwa pierwsze to liczba kontrolna. Po niej występują stałe wartości „10100071” i „222” oznaczające kolejno numer rozliczeniowy w NBP i numer uzupełniający. Kolejną cyfrą jest „1” lub „2” (1 – gdy użyto numeru PESEL, 2 – gdy użyto NIP). Następne znaki to numer PESEL lub NIP. Na końcu mogą znaleźć się zera, uzupełniające mikrorachunek do pełnych 26 znaków.

mikrorachunek

 

Gdzie zapłacić pozostałe podatki?

Wielu przedsiębiorców zobowiązanych jest do odprowadzania jeszcze innych podatków poza PIT, CIT i VAT. Niestety, w przypadku np. akcyzy, podatku PCC itp. nie można skorzystać z mikrorachunku. Przedsiębiorca nadal musi odprowadzać pozostałe podatki na konta wskazane w wykazie Krajowej Administracji Sądowej.